Välj en sida

benhinneinflammationMånga löpare upplever någon gång under sin löpkarriär en smärta som kommer från fram och/eller insidan av smalbenet. Detta brukar vara ett tecken på benhinneinflammation och skall tas på allvar direkt och förändringar i träningen skall göras omgående för att minska risken för långvariga besvär och rehab. Tid som du istället kan lägga på din löpning.

Vad orsakar benhinneinflamation?
Ja det kan bero på många saker tillsammans men det du ska tänka igenom är om du helt plötsligt börjat få ont är om du bytt underlag, bytt skor, ökat träningsmängden etc.
Om du har gjort någon förändring där så har du antagligen pushat din träning lite väl hårt i förhållande till vad din kropp klarat av och du bör då återgå till din tidigare träningsmängd och öka på mängden träning långsammare.
En annan sak som har stor påverkan är din löpteknik, genom att lära sig tekniken för löpning så minskar du belastningen avsevärt i varje isättning av foten vid löpning.

Vad gör jag åt benhinneinflammationen när den väl uppstått?
1. Minska träningsdosen när det gäller löpningen och spring på mjukt underlag för att minska belastningen och påbörja förebyggande stretching och styrkeövningar.
2. Vid kraftigare besvär så skall du ta en paus ifrån aktiviteter som gör ont i berört område i ca 2-3veckor, Detta gäller alla typer av skador.
3. Går inte smärtan över inom någon vecka så bör du påbörja rehab och är du det minsta osäker så bör du uppsöka en duktig sjukgymnast eller annan person med god kännedom och kunskap.
4. När smärtan är borta så kan du sakta påbörja din löpträning igen. Börja extremt lätt och öka långsamt träningsdosen. Bättre att öka dosen långsamt för att sedan kunna utföra löpningen fullt ut än att åka på en ny rehab period.

Här nedan får du tips på stretch som du med fördel kan använda både som rehab och förebyggande stretch samt ett styrkeprogram i framförallt rehab syfte men även det ett bra program att utföra förebyggande.

Kan jag träna något annat?
Ja, självklart kan du träna annat. Du kan egentligen träna det mesta där du inte utsätter underbenet för framförallt stötar. Crosstrainer, cykel, skidor och simning är några exempel på utmärkt konditionsträning som du ändå kan göra och passa även på att stärka kroppen med styrketräning.

Hoppa till verktygsfältet